Monday, October 18, 2010

Day 12 → Something you never get compliments on.

sangat banyak bende yang aku tak penah kene puji.bukan nk puji diri sendiri tapi siyes ade bende yang aku rase aku dah buat sehabis baik dan aku rase result die gempak tapi bile orang lain tengok, macam biasa lah skema jawapan yang dorang akan bagi, "ok la" seeeeee...jawapan ni macam dah jadi macam skema jawapan untuk menjage hati orang tersebut disamping menyatakan hasrat sebenar yang bende yang aku buat tu xdelah gempak habis.tahap biasa2 aje.sob sob sob..sedey bukan.

yang aku paling kecik ati dan teringat sampai ari ni mestilah perihal masakan.jeng jeng jeng.pada satu hari di sebuah kampung di pedalaman pahang, terdapat seorang gadis comel yang selalu dibuli oleh kakak2nya.ahhhh susah plak nak bina ayat penglipurlara ni, gune ayat biase suda.ok.ade la satu hari ni mak aku pegi mana ntah, pegi marhaban kot.tinggal la aku anak die yang paling besar, pastu mak aku soh masakkan tok adik aku.ok fine.dalam otak aku igt nak masakkan nasik goreng je.tup2 mak aku soh aku masak sayur petola.gile tak gile mak aku ni nk soh aku masak bende tu.ok xpe sebab aku anak yang baik aku dengar je la cakap mak aku.mak aku siap sediakan resepi bagai2 tapi paham2 je la resepi orang2 tue.bukannye nak gune sukatan yang betul.dok cakap letak garam secukup rase, bawang 2 3 ulas, lada hitam agak2 pedas.mak aku ingat aku dapat agak ke agak2 pedas tu nak gune banyak mana lada.tapi tak pe, aku try jugak dengan yakinnye dan agak2 sendiri sukatan tu.tup2 bile dah jadi kuah akuterlebey itam sebab gune banyak lada hitam.

paling aku tak boleh tahan air mate tu, dan2 plak akak aku yang kaki nganjeng, bukan anjing ye balik pulak time aku dah abis masak.abis tu dorang dah macam tag team la plak.lepas akak aku balik mak n ayah aku pon balik sekali.dorang balik2 je bukan nye nk peluk cium aku dulu, dorang terus bukak periuk.ape lagi akak aku si kaki buli tu pon terus tunjuk masakan aku kat mak aku.abis satu uma dok gelak sakan tengok kuah sayur aku yang kaler itam.ishh2.dan saat yang paling menyayat hati bile dorang buang je masakan aku tu.alasannye aku gune banyak sangat lada hitam, nnt sakit perut bile makan.lada hitam tak elok letak banyak2.ye la.aku pon pasrah pastu terus masuk bilik tak keluar2 sampai tengahari esoknye.lepas dari tu aku dah cakap muke ke muke ngan mak aku, aku dah tak nak masak.ishh mak aku bukannye nk pujuk ke hape die senyum n gelak je.ishh.tapi sekarang ni dah belajar masak balik.sebab dah dok bujang, kne la belajar masak.heehe.

jadi itu la perihal aku yang tak penah kene puji tang masakan.huh.takpe2 aku akan pastikan satu hari nanti dorang akan lambung2 aku sambil puji masakan aku sedap.tunnggggguuuuuuu...eh tapi tak tau la bile.skang masak pon tak sedap jugak.harahrharhar.

No comments: