Wednesday, December 14, 2011

belajar korea

ingat tak zaman belajar dulu2 aku dengan si yayan suke mencarut dalam tulisan korea. asal class dekan or class poziah mesti nak main pas2 kertas tulis tulisan korea. bajet hebat je. ala2 macam tulis jawi tak tak guna huruf jawi la, guna huruf korea. hahahhaa dulu aku sangat semangat belajar tulisan korea.. tapi bagus jugak sebab sekarang bila aku nak tulis perihal rahsia aku akan tulis dalam bentuk tulisan begini. sebab tak de sape2 pon boleh bace. hahahhahaha cuma bahaya sikit kalau si yayan terjumpa. ala, setakat yayan aku tak heran. sebab skill joyah dia tak hebat mana pon. kalau orang lain dengar pon tak exited je dengan cerita dia tu...


aku ingat lagi nana and apai pernah marah kat aku and yayan sebab ktorang main pas2 kertas dalam bahase korea, cuma ktorg je yang paham. nana and apai bengang sebab tak paham.. hahhahah...padahal ktorg tak ngumpat korang pon, ktorg cuma cerita benda2 biasa je..contohnye "aku lapar la, bila la si poziah ni nak abis ngajar" takpon " eh cuba tengok john tidur cover ngan buku" itu aje pon perbualannya, tak adelah sampai nak ngumpat geng depan2 guna bahasa korea. tapi lepas ni bole je praktikkan sebab kalau kantoi pon bukan korang paham pon..tapi..........tapi...................korang bukan ade kat sini pon nak buat benda alah semua tu..


sebenarnya nak belajar tulisan korea ni kacang aje..tak susah pon. yang susah kalau kita betul2 nak belajar korea. dalam kata lain korang nak belajar perkataan dan cara sebutan yang betul. macam kes aku and yayan ktorang tulis dalam bahasa korea tapi perkataannya dalam bahasa melayu jugak. macam la ktorg reti nak cakap and tulis korea betul2. tapi rasa sangat best bila tengok cerita korea ktorg boleh baca apa yang dorang tulis dalam korea, cuma tak paham la maksudnya apa. aku ingat bila dah kerja nak masuk kelas belajar korea betul2 tapi bila dah kerja rasa macam tak ada keperluan pon nak belajar bahasa tu. setakat sebab nak tengok cerita korea tu, sekarang berlambak cerita korea yang dah ditraslate kan . tak yah buang duit belajar dah la mahal kot kelas dorang ni...


link: sini


aku start belajar tulsian ni macam ni, lebih kurang la, sebab aku cari website yang aku selalu bukak tu dah tak jumpa pulak. tapi lebih kurang macam ni asas mula2 aku belajar....semangat aku dok igat setiap huruf2 korea. setiap hari mesti aku dok belajar tulisan2 dorang ni..sekarang ni aku dah kira expert la bab2 mambaca tulisan korea secara tak rasmi..tak tau la kalau benda ni aku bole letak dalam resume. ada pekdah ke? ke nanti orang yang tengok tu rasa aku ni belajar benda yang tak mendatangkan pekdah...ishh ishh ishhh...

korang belajar la jugak,nanti nak ngumpat senang.hehehe

3 comments:

bass's mistress said...

siyes benda ni berguna! especially masa aku pegi korea aritu haha! -yayan-

echong uchan said...

yayan, ko pon dah ngaku name ko yayan.hahahhaha..bajet comel la tu letak nama yayan!

rizkikurnia said...

nice information nih... thanks ya, lumayan buat nambah bakor, hehehe

blogwalking ya, follow balik ya di gamesisort.blogspot.com thanks :)