Tuesday, December 8, 2009

tuhan tak suke kalaulah......


mase kecik2 dulu, (skang pon same gak, saje je nk wat penyedap ayat) ske gune perkataan kalau lah......tapi bebaru ni aku dgr tazkirah kat radio, ustad tu ckp xelok gune perkataan kalau la..bila kite gune perkataan tu kita cam tak redha dengan apa yang tuhan da rencanakan tok kite...contohnye:



1- kalaula bapak aku kaye, mesti aku xyah gi keje nek bas..berhempit2 ngan indon telan asap bas...
tapi hakikatnye kalau la bapak aku kaye aku takkan belajar tinggi2 n cume pandai tarah harte bapak sampai tinggal bulu je kat badan bapak..
contohnye ade la minah kat ofis ni (aku tak kate anak bos) bile bapak da kaye belajo xmo(dalam erti kate kasar tak bape cedik la) ari2 dok ofis berchatting kat chatroom love is cinta n xmo blaja uruskan company bapak die..tiap2 bulan sehebu masuk dlm bank siap duit kete n minyak bapak sapot..tapi tu kan company bapak die so ske ati die arr nk wat ape pon kat ofis..so pendek kate panjang umo, aku bersyukur bapak aku tak kaye sekurang2nye aku ade la gak degree....


2- kalaula aku dapat keje dekat ngan kampung halaman kan best...
mmg la best sape tak suke bile balik keje makanan da terhidang n bile hujung minggu je baju keje sume da bercuci..xyah pening2 pk nk bayo bill, sewe ume, makan
hakikatnye tuhan nak soh aku idop berdikari..bio rase susah idop...bak kate org2 tue berenang2 ke hulu berakit ke tepian..kan..kan...kannn....dok jauh ngan mak bapak bile skali skala balik bole manje tahap maksima nagan mak apakk..sebut aje..xpon list kan aje makanan yg aku nk makan pasti berdesup mak aku masakkan...xmacam akak aku yg dok kat uma merengek cane pon dari sepuluh list die mungkin 2 aje tertunai..kah3..


3-kalaula aku dapat keje gomen xyah susah2 keje swasta..da arr gaji ciput keje banyak
hakikatnye aku ni da betol2 sedie ke nk jadi pegawai kat gomen????da sedie ke??? tuhan soh aku keje kat swasta supaye aku leh kutip mane2 pengalaman yang bersepah2 n bertabur2 kat swasta ni kan..mane arr to pasni bole bkk company sendiri ke kan..kann...kannnn.....AMIN.......
sume rencane tuhan tu ade hikmahnye.......


kan...kan....kannnn...sume rencane tuhan tu tuhan da plan leklok tok kite...so nape kite nk nyesal kan???? kan...kannn....kannnnnn........so sape kate aku nyesal, aku tak nyesal la..aku cume ingatkan diri sendiri dan kengkawan so sesame la kite redha dengan rencane tuhan..moge2 ade cahaye bersuluh di kemudian hari!

4 comments:

apai si cantik (org ckp) said...

renung-renungkan.selamat beramal! ahhaha

bass's mistress said...

hahaha! lol love is cinta...
betol tu song...
mari bsaba dulu...
nnt smapi masenye, kite dpt la buat ape yg kite nak...
tgk cam c din (cewah kuang haja gile), skang da bebas dah...keje sndiri after da terer psl planning...

Pya said...

betul2 ape yg ko ckp tu lesong.. saye sgt menyokong!

echong uchan said...

ye..jike begitu saya pon mau menyokong diri sendiri laaa...ngeeeee~~~~~