Monday, October 29, 2012

dapur berasap!

selamat hari raye haji gays... raya tahun ni kat dalam hospital sebab apak buat botox tiruan jadinya hidungnya mancung ketepi bukan kedepan. so kena lah pegi hospital betolkan balik. oh lama lah jugak bapak dalam hospital, dekat seminggu. katanya major operation and kes emergency. kesian bapak 1st time masuk wad berhari-hari pulak. tapinya bapak degil, tak bagitau kat sedara mara pon, sampai ada yang marah2 bila dapat tau lepas dah operation. salah bapak jugak, kalau taknak bagitau janganlah upload gambar kontroversi kat FB. dunia kat FB kecik aje lah bapak, pi mai pi mai orang tau jugak. hahahhaha


aku sejak dah pindah rumah kelamin aku suka try skill masak2 aku. salah satu sebab aku rajin masak sebab aku tak lalu nak tapau makanan kat area rumah kelamin. sebab kedai2 dia tak nampak menyakinkan. masa ni lah rindu dekat rumah bujang. cakap je nak makan ape, petik jari dapat. rindu nak makan laksa n cendol tepi jalan, wong solo, subway, foodcourt anggerik, tuti fruti. dulu balik keje je boleh singgah jap tapau makanan.sekarang balik keje kene fikir nak masak apa. tukangkebun pon sejak 2-3 menjak ni asyik request aku masak. sobsssss...tapi seronok bila masakan ko ade orang makan sampai licin. nasib baik tukangkebun jenisnya main bedal je. fuhhh...


mula2 aku berkecimpung masak, everytime masak bahan2 kena cukup macam dalam resepi. resepi aku print siap2 dekat ofis. balik keje singgah kedai beli bahan2 sebijik2 macam dalam resepi. oleh itu aku sangatlah membazir.contohnye masak thai green curry kena guna daun selasih, daun ketumbar and bahan2 lain aku akan pastikan semua bahan2 ada baru boleh masak.sampai singgah 5-6 kedai semata2 nak carik daun selasih and  daun ketumbar. 2-3 jam jugaklah mencari bahan2. padahal kalau xde pon xpe. so beli daun ketumbar and selasih kan dorang dah siap2 ikat, nak guna sikit je tapi beli seikat banyak gile. end up lepas tu daun2 tu jadi kering and buang dalam tong sampah.beli bahan2 aje sampai 20-30 hengget padahal makan kedai baru 5hengget je. takpe, pengalaman.

habit masak kedua aku, aku suka rasa masakan banyak2 kali. asal letak 1 bahan aku rasa, tambah bahan lain aku rasa, sampai kuah tu kering sebab aku asyik merasa je. tu dulu lah, sekarang ni dah konpiden sikit. letak bahan perasa last2 pastu terus tutup api. rase sekali je. hahahhaha kadang2 tak rase pon terus makan je. end up terlebih rasa. tapi once dah masak, ari2 rasa nak masak. sebab kononya practice make perfect. konon2 lah....






ni antara resepi2 yang aku try masak. gambar amek dari instag je. paling aku konpiden masak spageti. sebab senang. hahahhhaha...yang terpilih masuk intaq sume yang aku rasa sedap je. yang tak sedap aku nafikan kewujudan dorang.hahhahaha...tukang kebun feveret haruslah mee kari.



selamat memasak semua...

No comments: